Det startet med at Silje Rønne intervjuet Nicolai Riise under MIPIM i Cannes. Arkitekten og konsernsjefen i Mad som vanlig frisk i uttalelsene sine. Han snakket om at «vi må redde verden», og det ønsket Silje Rønne og Estate Media å bidra til. Sammen med Mad Arkitekter og Mad Communication gikk Estate i gang med å planlegge en tv-serie på 10 episoder, som underveis ble økt til 14 episoder.
Programleder Silje Rønne og bærekraftekspert Nicolai Riise har besøkt en rekke virksomheter for å få svar på hvordan eiendomsbransjen kan redusere klimautslipp, avfall og bruk av råvarer. Bransjen er jo kjent for å stå for 40 prosent av klimautslippene, 40 prosent av avfallet og en tredjedel av råvareuttaket.
– Målet vårt er å åpne øynene på eiendomsbransjen. Vi må ta et krafttak, og det haster. Jeg tror flere og flere gårdeiere for lengst har innsett dette, men kanskje ikke har funnet ut hvordan de skal bidra. Det ønsker vi å hjelpe med gjennom denne serien. Vi håper dette kan bli staten på en stor og helt nødvendig omlegging, sier Nicolai Riise.
TV-teamet har blant annet besøkt meglerfirmaet Cushman & Wakefield Realkapital, Entra, Storebrand, Selvaag Eiendom, Zero, Røde Kors, Rambøll, Insenti, DnB, og Landskap +. Mad arkitekter forteller selv om vinnerprosjektet C40 fra konkurransen Reinventing Cities. Felles for alle disse er at de er opptatt av bærekraft.
Serien setter fokus på klimatruslene vi står overfor, hvordan gjenbruk kan bedre på situasjonen, og hvordan man kan klare å skape fortjeneste også på å bygge miljøvennlig med gjenbruk. Flere episoder handler om hvordan man kan gjenbruke bygningsmaterialer, og fortsatt ha fortjeneste i prosjektet. Det blir også satt søkelys på finansiering av slike prosjekter, og hva som skal til for å skape en god driftsfase etterpå. Sosial bærekraft er også en viktig del av serien.
Storsatsingen til Estate Media publiseres på estatenyheter.no hver mandag, onsdag og fredag fra 12. august.
Nicolai Riise
Konsernsjef
– Med dette grepet får alle våre kunder sømløs tilgang til all vår spesialkompetanse. Samtidig styrker vi vår posisjon som et verdiskapende arkitektkontor, og kan levere enda bedre på det markedet ber om, sier konsernleder Nicolai Riise.
I fjor ofret vinneren nattesøvnen for å spille Mad arkitekters byutviklingsspill under Oslo Urban Week. I dag lanseres årets versjon, med 16 nye spillkarakterer inspirert av kjente fjes fra Oslos byutviklingsscene. Se de nye avatarene og prøv spillet her!