Mad arkitekter har utarbeidet en overordnet plan for utvikling og fortetting av Sørumsand på tvers av jernbanen. Oppgaven har hatt fokus eiendommene rundt stasjonsområdet og de eksisterende verkstedbygningene, som har særlige kvaliteter, og bør innlemmes i en videreutvikling av sentrum.
Sørumsand er et typisk bilbasert spredtsted. Store arealer i sentrum er tilrettelagt for bilen i form av store parkerings- og manøvreringsarealer. Gater og torg i tradisjonell forstand finnes ikke. Butikker og næringsliv inngår i senterstrukturer. Hovedferdselsårene, jernbanen og Sørumsandveien deler tettstedet i to og skaper en barriere som forsterkes av industriområdet som ligger langs jernbanens sydside.
Visjon:
Fortette og styrke Sørumsands identitet ved å utvikle sentrum på begge sider av jernbanen.
Stasjonsområdet blir igjen hjertet i Sørumsand sentrum.
En ny bred brobinder sammen Sørumsand sør og nord, og blir i seg selv et byrom og et samlingspunkt. Utformingen gjør at forbindelsen blir synlig og viktig for Sørumsands utvikling. Koblet til broen foreslår vi et utkikkstårn som gir oversikt over store deler av sentrum, og kanskje utsikt helt bort til Glomma. Sørumsand har i dag ingen tydelige eller godebyrom. Vi foreslår en rekke nye byrom i form av plasser, torg og parker. Gode møteplasser, lekeplasser, steder å sette seg ned og steder for servering og handel er viktig for å skape sentrumsliv. Midt inne på det tidligere industriområdet anlegger vi en stor nabolagspark. Her er det arealer både for lek og opphold og muligheter for hagebruk, rekreasjon og lek.
I området nærmest sløyfen foreslår vi urbane bykvartaler med fire til fem etasjer bebyggelse. Det bør legges til rette for aktive førsteetasjer der hvor det er naturlig og mulig. Områdene utenfor det definerte sentrum blir trappes bebyggelsen gradvis ned og kvartalene løses opp med flere åpninger og mellomrom. Bebyggelsen er allikevel relativt tett, men med en rik blanding av ulike bygningstyper og boligtilbud.