I den tette byen er det viktig med en overordnet strategi for sammenhengende grøntarealer med et naturlig preg, særlig når det skal legges til rette for en klimavennlig fortetting. Beliggenheten til Paradis i Stavanger sentrum blir sentralt tema for å sikre de store grønne linjene fra Stavanger og helt til Sandnes. Prosjektet har muligheten til å styrke kontakten mellom byen, naturen og vannet ved å legge til rette for en sammenhengende grønn forbindelse til og fra sentrumskjernen og fra Våland til Storhaug gjennom Paradis. Gjennom denne strategien kobles Byparken ved Breiavatnet i nord, Lagård gravlund, sjøpromenaden, Støtteparken og Godalen bedre sammen. Disse blå og grønne kvalitetene kan gi Paradis et unikt preg og stedsidentitet samtidig som natur, vann og biologisk mangfold vil bidra til en klimavennlig utvikling av Paradis.
Trehusbyen gir Stavanger sentrum et unikt preg. Paradis er omrammet av Trehusbyen med historiske boligkvartaler både på Storhaug og på Våland. Utviklingen langs Lagårdsveien har skapt et brudd i den sammenhengende Trehusbyen gjennom storskala næringsbygg. For å motvirke en utvikling av ulike soner med ulikt preg uten sammenheng, ønsker vi å utvikle en struktur som skaper den tettheten som er forventet i sentrumsplanen samtidig som det kan avleses en sammenheng i kontekst av Trehusbyen, nyere tids utvikling i Lagårdsveien, og den nye Trehusbyen i Paradis.
Bygningsstrukturen tar utgangspunkt i sammensatte punkthus som følger gatenettet. Fasadene trekkes fram og tilbake for å bidra til en variert kantsone ut mot gaten, promenaden og gårdsrommet som vil bli felles uteoppholdsareal for beboerne. En slik strukturskaper åpenhet, har ingen fram og bakside, og skiller tydelig mellom offentlige rom og private uterom der beboerne kan trekke seg tilbake fra det offentlige livet.
Hillevågsvatnet er i dag preget av privat båtparkering. På mange måter har småbåtene en stedstilhørighet og identitet i Paradis. Det skal etableres nytt småbåthavn i Paradis sør som gir rom for at Paradis nord kan få oppleve en del av vannflatensom ikke er tildekket med båt. I dagens utforming av småbåthavna liggerbåtbryggene og det maritime miljøet utelukkende på østsiden av Hillevågsvannet, mens vestsiden preges av støy fra båttrafikk, bilparkering og lite aktiviteter til lands. Det anbefales både en reduksjon og en omfordeling av bryggestrukturen slik at både øst- og vestsiden blir tilgjengelig og får lignende attraktivitetsgrad. Ved å sentrere innseilingen kan skapes et levendemaritimt miljø på begge sider av vannet. Vannflaten frigjøres for bedreopplevelse, tilgang til sjøbuss og gjestehavn samtidig som det gis rom for fritidsaktiviteter på vannet gjennom kajakkutleie, SUP, roing og bading lagsbryggekanten sammen med andre maritime aktiviteter langs sjøkanten.
I den tette byen er det viktig med en overordnet strategi for sammenhengende grøntarealer med et naturlig preg, særlig når det skal legges til rette for en klimavennligfortetting. Prosjektet har muligheten til å styrke kontakten mellom byen, naturen og vannet ved å legge til rette for en sammenhengende grønn forbindelse til og fra sentrumskjernen og fra Våland til Storhaug gjennom Paradis. Gjennom denne strategien kobles Byparken ved Breiavatnet i nord, Lagård gravlund, sjøpromenaden, Støtte parken og Godalen bedre sammen. Disse blåe og grønne kvalitetene kan gi Paradis et unikt preg og stedsidentitet, samtidig som natur, vann og biologisk mangfold vil bidra til en klimavennlig utvikling av Paradis.