Nydalen er i sterk transformasjon, og mange av eiendommene i umiddelbar nærhet er i ulike faser av omregulering eller utvikling. Vi har utviklet et grep for eiendommen som oppfyller alle mål og føringer som planmyndighetene har definert for området. Planforslaget rydder opp i gatestrukturen og bidrar til å skape gode, offentlige rom og grøntarealer. I tillegg innebærer det ikke minst et kjærkomment tilskudd av boliger her i hjertet av Nydalen, som fremdeles er sterkt dominert av «næringspark-perioden» på 80 og 90-tallet. Vi har etter vurdering av en lang rekke ulike bygningsstrukturer, landet på at den klassiske karréen er uovertruffen i denne bysituasjonen.
Eiendommens proporsjoner, avstanden mellom Gullhaug torg og Gullhaugveien, og høydeforskjellen mellom gatene er elementer som bykvartalet suverent forholder seg til og utnytter til beste for både omgivelser og prosjekt. Karréen (et tilnærmet lukket bykvartal) er i særklasse mht. skillet mellom offentlige og private uterom, urbane gater og bymessig tetthet. Det rause gårdsrommet blir beboernes hage og nabolagspark, og her er det løftet en høy etasje over Gullhaug torg, men med trinnfri atkomst til Gullhaugveien. Vi åpner opp en passasje gjennom kvartalet og skaper en ekstra snarvei og forbindelse mellom Akerselva og Gullhaug gård. Bebyggelsen er vist utført med fasader i tegl, noen som knytter materialbruken opp mot den tradisjonelle industriarkitekturen langs Akerselva. Kvartalet er oppdelt i bygårder, og føyer seg slik inn i et byformingsprinsipp som har lange tradisjoner i Oslo.